Kabum

de Jordi Barbet “Kami”, Pau Barbet, Gala Duran, Iolanda Gargallo, Jan López, Boris Pi i Paco Pi

Fitxa


Títol: Kabum

Autors: Diversos autors de l’Associació Kabum

Col·lecció: Músiques de Tabalers 2

Segell: CAT Edicions


Gènere: Literatura musical, tabals, percussió, cultura popular


Recull documental en llengua catalana amb transcripció de partitures.


Data de publicació: Desembre 2016

Dipòsit Legal B 24653-2016

Número de catàleg CAT-1601-L

Format: 20,99 cm x 29,7 cm

Enquadernació: Tapa tova en quadricromia

Núm. de pàgines 176

PVP: 15 €

És una producció de Centre Artesà Tradicionàrius i l’Associació Kabum amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

El repertori d’una formació de percussió

El segon volum d’aquesta col·lecció conté la major part del repertori de KABUM, una formació de percussió establerta a la Vila de Gràcia, fundada el 2004 i activa en el moment d’edició del present llibre. Malgrat no estar vinculada a cap grup de foc, KABUM va ser creada per exmembres de la colla de diables MALÈFICA DEL COLL i beu per tant des dels seus inicis de sonoritats associades al món del correfoc. Els temes s’organitzen segons el model d’instrumentació de cinc veus assentat per ATABALAMENT a finals del segle passat.


Aquest repertori és original i característic del grup. Es construeix amb estructures complexes, contundència interpretativa i fusió d’estils de diferents procedències. Aquests elements són comuns a altres formacions de percussió actives en l’actualitat, entrat el segle xxi. En el cas de KABUM, aquesta fusió es tradueix especialment en préstecs de la cultura rock i en una gran presència d’influències dels diferents estils metal, que fan també aparició en els repertoris de gran quantitat de colles de foc. També en alguns flirtejos amb les sonoritats de la música electrònica i fins i tot amb algun gènere brasiler. En altres casos, podreu veure ritmes més vinculats a la tradició autòctona en contacte amb altres d’al·lòctons com la bulería o el hip-hop.


KABUM és una associació no professional i que aposta per l’horitzontalitat en la presa de decisions, la qual cosa queda reflectida en la gran quantitat de persones que han col·laborat en la creació del seu repertori. Si bé cal adjudicar l’autoria de les obres als seus autors i autores, en la majoria dels casos la forma final conté també aportacions de la resta de membres del grup, com acostuma a passar en moltes formacions musicals.


Cal agrair als autors, membres o exmembres de KABUM l’empenta i la inspiració a l’hora de crear aquests temes i la bona disposició a l’hora de cedir-los per a la seva publicació.


Kabum

Kabum, un grup reconegut i consolidat

(...) El que encara no sabia era que la relació de dates anava tan lligada a aquesta gent de KABUM. Ja ens coneixíem prèviament, havent coincidit amb PERCUDIUM i altres formacions, participant sempre de les festes allà on fossin. Compartíem llargues converses. Era una gent que tenia el neguit de trobar un lloc on ubicar-se en el món tradicional, en què la percussió brasilera —si més no una aproximació a l’estil i a la instrumentació— era i continua essent la que domina l’escena.


Així doncs, i en contraposició a la tendència imperant, KABUM va adoptar un so fosc i contundent que bàsicament relacionaríem amb el so propi d’un correfoc. Però li va donar un estil propi, un caràcter que el diferenciava de gairebé tothom, tant dels grups que mantenien el so tradicional com dels qui evolucionaven cap a altres indrets.


(...) Amb aquest rerefons, no eren poques les xerrades al “cafè” Tokobongo on discutíem sobre quin podia ser el millor instrumentari per a aquesta gent incompresa de KABUM i on parlàvem també dels ritmes, de la interpretació, de la comunicació... Tot això creava molts dubtes sobre on eren les fronteres, si és que n’hi ha, entre el que és acceptat o no en la percussió tradicional de correfoc a Barcelona.


Marc de Rosselló i Peralta

BIOGRAFIES

Jordi Barbet Toribio “Kami”

(Barcelona, 1979). És percussionista i ha estudiat musicologia a la UAB. Treballa com a professor de percussió al C.A.T. i a l'Escola Municipal de Música – Centre de les Arts de l'Hospitalet de Llobregat. És formador de tabalers de diverses colles vinculades a la cultura tradicional i ha estat integrant de grups com Sol i Serena, Atabalament i els Ministrils del Camí Ral.


Pau Barbet Toribio

(Barcelona, 1984). Ha format part de diverses formacions de percussió com Atabalament o els tabalers de la colla de diables Malèfica del Coll, però el seu instrument és principalment la guitarra. Amb aquesta ha format part del grup de folk La Mata Negra i d’altres formacions d’estil metal. Actualment compon també músiques per a documentals audiovisuals


Gala Duran Larre

(Barcelona, 1988). És bateria, instrument que va començar a tocar als dotze anys. Ha estat membre de diverses formacions de soul i funk. Actualment toca la bateria al grup de disco-funk La Golden Beat.


Iolanda Gargallo Prat

(Cerdanyola del Vallès, 1982). És percussionista i ha format part de diverses formacions de percussió com el grup de tabalers de la colla de diables Malèfica del Coll o Atabalament. També ha estat tabalera en altres colles vinculades a la cultura tradicional com els Castellers de la Vila de Gràcia.


Jan López Baldiz

(Barcelona, 1989). Bateria i percussionista, ha participat en diversos projectes, com Fanfarria Contratiempo, Georgina Sáez o Rumb al Bar. Ha combinat la interpretació amb la tasca de formador en percussió i bateria en diferents contextos com els grups de percussió o les activitats per a infants.


Boris Pi Udina

(Barcelona, 1988). Bateria autodidacte i sonòleg per l'Escola Superior de Música de Catalunya – ESMUC. Ha participat en diversos projectes, fonamentalment dins de la música folk i d'arrel. Ha tocat en grups com Kabum, La Canya Borda, Marsupialis, Les Violiles, Stukat del Bolet, La Mata Negra o Atabalament, entre d'altres. És professor de percussió a l'Escola Folk del Pirineu a Arsèguel (Alt Urgell).


Paco Pi Torrente

(Barcelona, 1950). Va cursar estudis de piano i violoncel al Conservatori Municipal Superior de Música de Barcelona, però és principalment el baix elèctric l’instrument al qual s’ha dedicat professionalment. Ha alternat la interpretació amb la composició i la producció sonora. Ha format part de grups com La Ventafocs, Topazi, Orquestina Frenesí, Primera Nota, París Fantasma Negrit, Elia Picas, Marsupialis o Atabalament. També ha tocat amb Maria del Mar Bonet, Enric Barbat, Sisa i Falsterbo 3.